Friday, May 29, 2015

aku antagonis drama malaya

Tadi Alang whatsapp aku. Baru kejap tadi.

"abah dok tye mu xde kabar ape pun dah keje ni."

Dan benda ni buat aku terfikir; kalau aku ni adalah watak drama melayu, mesti aku akan jadi antara watak anak durhaka yang tinggal abah tinggal saudara semata-mata nak kerja harta dunia. Haha.

Mungkin aku lama-lama akan jadi macam tu. 

Anak tak sedar diuntung, anak lupa jasa, anak yang tinggal abah dekat rumah kebajikan bila dah tua. Orang mengadili. Orang nampak bukti yang ada depan mata -- seorang abah yang terasa. Seorang abah yang sedih sebab anak nombor empat dia jarang sangat nampak muka.

Sedangkan, dalam minda aku, aku rasa aku antara anak yang dah cukup baik dah untuk sesiapa. Persepsi, kan? Kalau ikutkan personaliti, memang persepsi aku dekat diri sendiri macam tu lah. Sebab aku ingat definisi anak baik ni adalah anak yang tak tinggal mak abah dalam doa lepas solat, anak yang tak keluar dengan lelaki bukan mahram bila berjauhan dengan famili, anak yang sentiasa fikirkan apa yang abah akan rasa kalau aku buat itu, kalau aku buat ini.

Rupanya definisi anak yang baik lain-lain bagi orang. Bagi Abah, anak yang baik adalah anak yang selalu balik kampung. Anak yang selalu telefon. Anak yang selalu bertingkah lidah dengan dia sebab konon nak kongsi idea. Anak yang cakap sayang selalu dekat dia.

Maaflah anak keempat ni janggal. Pelik sikit. Kadang-kadang dia lupa abah dia semakin tua, semakin senang terasa hati. Kadang-kadang dia rasa dia dah terlalu dewasa nak melayan benda-benda remeh macam ni. Maklumlah, dia tempuh alam dewasa tanpa seorang mama nak menegur itu ini. Wanita yang jadi role model satu masa dulu pun dah tak patut dicontohi.

Tapi tak apa, nanti anak ni akan cuba lagi. Abah jangan kecil hati.

Tadi reply balik whatsapp Alang;

"Ape nombor baru abah."



Benny
29 May 2015.

No comments:

Post a Comment